Výsledek hledání pro výraz

Oleje a zdraví

Co je dobré vědět o olejích lisovaných za studena?

 

Struktura tuků

Existují makroživiny, které jsou pro naše tělo důležité: bílkoviny, sacharidy, tuky. Oleje patří do skupiny tuků. Je účelné pokrýt 15 až 30 % denní energetické potřeby člověka tuky. Minimálně stejně důležité však je, abychom znali vlastnosti různých druhů tuků.

Tuky je možné rozdělit do dvou různých skupin. Nasycené mastné kyseliny jsou většinou živočišného původu, nenasycené mastné kyseliny jsou ve velkém množství obsaženy v rostlinných olejích. Správný poměr ve výživě je 1:2, ve stravě bychom tedy měli přijímat dvakrát větší množství nenasycených mastných kyselin nežli kyselin nasycených. Rostlinné oleje obsahují ve velkém množství esenciální mastné kyseliny (to je speciální druh nenasycených mastných kyselin), které naše tělo není schopné samo vyrobit, které jsou však zároveň pro zdraví nezbytné. Dvě nejdůležitější mastné kyseliny tohoto druhu jsou omega-6 a omega-3, jejich správný poměr je 1:4.

V současné době většina lidí konzumuje omega-6 a omega-3 mastné kyseliny v poměru 10:1 nebo 30:1, neboť stále větší oblibě se těší pokrmy s rafinovaným slunečnicovým olejem. To je závažným problémem zejména proto, že je to považováno za příčinu většiny civilizačních chorob, alergií a střevních zánětů. Náš olej z lněných semínek obsahuje nejvyšší množství omega-3 mastných kyselin, ale i v oleji z konopných semínek a v rakytníkovém oleji je jich obsaženo značné množství. Tyto oleje umožňují snížit podíl omega-6 mastných kyselin v naší výživě.

 

Vitamíny

 

Další pro lidský organismus důležitou látkou jsou vitamíny. Nejdůležitějším z nich je zřejmě vitamín E. Mezi v tuku rozpustnými vitamíny A, D, E, K a F je vitamín E tím, který je obsažen v každém z našich olejů, v některých z nich dokonce ve znamenitém množství. Jedná se o olej z kukuřičných klíčků, olej z hroznových semínek, rakytníkový olej a olej z šípkových jader. Antioxidační účinek vitamínu E hraje klíčovou roli při boji imunitního systému proti volným radikálům. Kromě vitamínu E je v několika olejích v různém množství obsažen rovněž vitamín A. Vitamín A rozvíjí svůj pozitivní účinek vnitřně, ale i na povrchu pokožky. Náš olej z šípkových semínek doporučujeme při nejrůznějších kožních problémech, neboť je velice bohatý na vitamín A.

 

Antioxidanty

Při látkové výměně, resp. při získávání energie vznikají v našem těle takzvané volné radikály. Jejich rozmnožování tělo oslabuje, podporuje vznik mnoha nemocí a poškozuje různé struktury v našem organismu. Zdravé tělo těmto látkám čelí pomocí antioxidantů. Tyto antioxidanty jsou obsaženy ve většině za studena lisovaných olejů, ale v obzvláště velkém množství v oleji z hroznových semínek, který je tak výjimečný kvůli bioflavonoidům a resveratrolům, jež jsou v něm rovněž obsaženy.